dinsdag 20 december 2011

Oneindige eindigheid

Op de vooravond
van de lancering
van André Kuipers
denk ik na over het heelal

De oneindigheid dacht ik
achter met te hebben gelaten
omdat ik dat concept
niet kan bevatten

Wat de ruimte betreft
heb ik de neiging
om mijn planeet
te zien als het
centrum van het universum

Op deze historische vooravond
denk ik plotseling
aan wat ik laatst
iemand hoorde zeggen
over de mogelijkheid
van buitenaards leven

De conclusie was
dat het niet bijzonder is
als er buitenaards leven bestaat
maar dat het bijzonder is
als het niet bestaat
met als argumentatie
dat het wel heel uniek
zou zijn als in die
oneindige eindigheid
nergens een zelfde proces
heeft plaatsgevonden

Die redenering
komt zo logisch op me over
dat ik niet anders kan
dan ruimte technisch
de kleuterfase achter me laten
en me open stellen
voor de gedachte
dat we niet zo bijzonder zijn
als we denken
binnen het oneindige universum

1 opmerking:

  1. Wat overigens niet wil zeggen
    dat het niet heel bijzonder zou zijn
    als we dat buitenaardse leven
    zouden ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen